Izmaksu kāpuma ēnā palielina eksportu
Izmaksu kāpuma ēnā palielina eksportu

Izmaksu kāpuma ēnā palielina eksportu

Foto: no LB arhīva

Saldumu un citu pārtikas produktu ražotājs “Orkla Latvija” pagājušajā gadā apgrozīja 112,8 miljoni eiro, kas ir par 9% vairāk nekā 2020.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa samazinājās līdz 2,3 miljoniem eiro.

Ņemot vērā pandēmijas apstākļus, no pārdošanas rezultātu viedokļa pagājušais gads bija labs, uzskata “Orkla Latvija” valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons.

“Uzņēmuma peļņa sasniedza 2,3 miljonus eiro, kas ir mazāk nekā gadu iepriekš. Skaidrs, ka Covid-19 mūs ir ietekmējis. Turklāt pagājušā gada otrajā pusē jau sāka pieaugt enerģijas un izejvielu cenas,” skaidro Toms Didrihsons.

Par spīti izaicinājumiem, ar ko uzņēmums saskārās 2021.gadā – turpmāku Covid-19 pandēmijas ietekmi un resursu cenu pieaugumu – “Orkla Latvija” izdevās panākt izaugsmi gandrīz visos virzienos, kā arī izstrādāt veselīgāku produktu piedāvājumu un turpināt investēt ilgtspējīgos ražošanas procesos.

“Covid-19” pandēmija un resursu cenu pieaugums paātrinājis pāreju uz efektīvākiem un ilgtspējīgākiem ražošanas procesiem, skrupulozāku izejvielu un piegādātāju atlasi, licis pievērsties labvēlīgas darba vides nodrošināšanai, kā arī ir veicinājis patērētāju pieprasījumu pēc veselīgākiem un pilnvērtīgākiem produktiem.

Eksportā lielāko pieaugumu veidoja zīmola “Laima” zefīru pārdošana Izraēlā, uzrādot pieaugumu par 64% salīdzinājumā ar 2020.gadu, un Vācijā, uzrādot pieaugumu par 10%.

“Orkla Latvija” valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons.

Kompānijā norāda, ka “Orkla Latvija” 2021.gadā turpināja investēt ilgtspējīgā ražošanas procesu attīstībā, kopumā ieguldot vairāk nekā divus miljonus eiro.

Uzņēmumā pērn ieviesta plašāka ražošanas automatizācija, veicinot energoefektivitāti, uzlabojot darba vidi un infrastruktūru, kā arī līdzekļi ieguldīti jaunu produktu izstrādē. Lielākās investīcijas 2021.gadā uzņēmums novirzīja trīs investīciju projektiem jaunajā “Laimas” ražotnē, lai paaugstinātu ražošanas procesu efektivitāti un uzlabotu darba apstākļus ražotnes darbiniekiem par kopumā vairāk nekā 700 000 eiro.

Daļa investīciju izmantotas energoefektivitātes uzlabošanai esošajās “Ādažu” un “Spilvas” ražotnēs, to skaitā “Ādažu” ražotnē par 20 000 eiro uzlabots ūdens uzsildīšanas process, savukārt par 35 000 eiro uzņēmums iegādājies un uzstādījis jaunu hidrociklonu, lai ievāktu kartupeļu cieti tālākai izmantošanai.

“Spilvas” ražotnē ieviesta rekuperācijas jeb siltuma atgūšanas sistēma 76 000 eiro apmērā, kas ļauj ražošanas procesos radīto siltumu izmantot atkārtoti karstā ūdens sildīšanai un citiem procesiem, tādējādi samazinot “Spilvas” ražotnes energoresursu patēriņu par 4% gadā.

Pērn “Orkla Latvija” eksporta apmēri pieauga par 3%, sasniedzot 28,1 miljonu eiro. Kompānijas produkcija realizēta vairāk nekā 20 valstīs. “Laimas” šokolādes konfekšu kārbu tirdzniecības apmēri pērn palielinājās vidēji par 4% visos tirgos.

“Orkla Latvija” ražoto sāļo uzkodu produktu ar zīmoliem “Ādažu” un “Taffel” pārdošanas apmēri Mongolijā pagājušajā gadā auga divas reizes, Moldovā – par 70%, Azerbaidžānā – par 36%, bet Izraēlā – par 24%. 

Arī “Orkla” grupas savstarpējā eksportā, ražojot produktus Latvijas ražotnēs “Orklas” uzņēmumiem citās valstīs, pērn bija pārdošanas pieaugums, tostarp Zviedrijai par 59%, Igaunijai par 10%, Somijai par 7%, bet Lietuvai par 9%.