Pēta pārtikas iegādes paradumus
Pēta pārtikas iegādes paradumus

Pēta pārtikas iegādes paradumus

Foto: no LB arhīva

Lai noskaidrotu patērētāju iepirkšanās paradumus un iespējamo rīcību, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) zinātnieki Latvijas iedzīvotājus aicina piedalīties aptaujā, pavēstīja LBTU pārstāvji.

Latvijā diskusijas par iespējamo lielveikalu un tirdzniecības centru darba laika ierobežošanu vai slēgšanu svētdienās aktualizētas vairākkārt, tomēr atsaucību šāds ierosinājums līdz šim nav guvis. Pašreizējā situācija ar strauji pieaugošajām pārtikas produktu cenām liekot izvērtēt visas iespējas mazināt pārtikas cenas, tai skaitā izvērtēt, vai lielveikalu darba laika ierobežojumi var veicināt Latvijas mazo un vidējo pārtikas ražotāju produkcijas realizāciju, to konkurētspēju un iespējamu kopējo pārtikas cenu samazinājumu.

Viens no argumentiem tirdzniecības darba laika ierobežojumiem tiek minēts labāks darba un privātās dzīves līdzsvars gan tirdzniecības sfērā nodarbinātajiem, gan iedzīvotājiem kopumā, skaidro LBTU pētniece Līga Proškina. Tas varētu veicināt mazo vietējās pārtikas ražotāju un tirgotāju darbību, jo varētu būt sagaidāms starpnieku uzcenojuma samazinājums vietējiem pārtikas produktiem un būtu plašāka to pieejamība, kā arī tiktu nodrošināta vietējā tūrisma un izklaides vietu uzņēmumu darbība.

Diskusijas Latvijā saistītas ar norisēm citās valstīs, kurās lielveikalu darba laika ierobežojumi un slēgšana svētdienās tiek vērtēti pretrunīgi. Vairākās Eiropas valstīs jau ieviesti noteikumi, kas regulē mazumtirdzniecības veikalu darba laiku, piemēram, Francijā un Lielbritānijā lielveikalu darba laiks brīvdienās ir vien dažas stundas, tikmēr Polijā, Vācijā, Austrijā, Spānijā, Beļģijā, Slovākijā, Grieķijā, Šveicē un Norvēģijā lielveikali svētdienās ir slēgti. Šo valstu sarakstam ar šī gada 1.jūliju ir piepulcējusies arī Horvātija.

L. Proškina norāda, ka lielveikalu darba laika ierobežojumi lielai daļai sabiedrības liktu mainīt ieradumus par iepirkšanās vietas un iepirkšanās laika izvēli. Tāpēc arī informācija par Latvijas iedzīvotāju pārtikas piegādes paradumiem ļaušot apzināt reālo situāciju un rast piemērotākos risinājumus mazumtirdzniecības sektorā, lai veicinātu dažāda lieluma pārtikas tirgotāju konkurētspēju.