

“Zemnieku saeima” aicinājusi Satiksmes ministriju (SM) atgriezt Latvijā VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) piederošos vagonus, kas pašlaik atrodas Krievijā.
“Zemnieku saeimas” valdes loceklis Mārtiņš Trons skaidroja, ka lauksaimniekus uztrauc pieejamais vagonu skaits, kas īpaši svarīgi būs ražas novākšanas laikā. Proti, Latvijas lauksaimnieki katru gadu izaudzē līdz 3,5 miljoniem tonnu graudu un citu kultūru, un ap 70% no visa šī apjoma tiek eksportēti, kas pie šī gada cenām varētu būt ap 700 miljoni eiro vērtībā. To pārvadāšanai nepieciešami dzelzceļa vagoni, jo tik liela apjoma ražas pārvadāšanu ar autotransportu nevar nodrošināt.
“Uzskatām, ka esošajā ģeopolitiskajā situācijā satiksmes ministram būtu jādod politisks uzdevums līdz jūnija vidum atgriezt LDz piederošos vagonus Latvijā,” pauda Trons, uzsverot, ka tādējādi tiktu nodrošināts Latvijā saražoto graudu veiksmīgs eksports.
Trons aģentūrai LETA sacīja, ka pēc oficiālās SM informācijas, graudu pārvadāšanai paredzēto vagonu skaits pērn bija ap 900 vienību un šoruden varētu būt ap 600, bet neoficiāla informācija liecinot, ka pieejamais graudu vagonu skaits šogad varētu būt vien ap 300.
Pēc Trona teiktā, LDz īpašumā ir aptuveni 1100 graudu vagonu, kas ārpus ražas novākšanas Latvijā tiek iznomāti uz Krieviju, Kazahstānu un citām valstīm. Šajā ģeopolitiskajā situācijā, kas saistīta ar karadarbību Ukrainā, biedrībai ir bažas, ka nebūs iespējama vagonu atgriešana Latvijā līdz sezonas sākumam, tādējādi radot katastrofālu situāciju graudu novākšanā un transportēšanā.
“Zemnieku saeima” pārstāvis skaidro, ka, ņemot vērā nepietiekamo uzglabāšanas kapacitāti, kas Latvijā ir tikai ap 30% no nepieciešamā apmēra, ražas novākšanas sezonas laikā eksportam paredzētie graudi tiek transportēti uz Latvijas ostām. Kā efektīvākais un ekonomiski pamatotākais tiek izmantotas dzelzceļš, kas ir izdevīgāks par autotransportu.
LDz sācis sarunas ar graudkopības uzņēmumiem, bet nav komentējis, cik daudz vagonu šogad būs pieejami lauksiamniecības kultūru pārvadāšanai.