Vāc parakstus par marķējumu
Vāc parakstus par marķējumu

Vāc parakstus par marķējumu

Foto: no LB arhīva

Sabiedrības iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” tiek vākti paraksti par pārtikas produktu izcelsmes valsts norādi uz cenu zīmēm. Divu nedēļu laikā savākti nedaudz virs 500 parakstiem.

Iniciatīvas iesniedzējs ir Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP) – tās pārstāvji skaidro, ka parakstu vākšanas mērķis ir ieviest vienotu marķējumu sistēmu visiem pārtikas produktiem, tādējādi vairojot sabiedrības informētību un mazinot iedzīvotāju maldināšanu.

Jaunās marķējuma sistēmas ieviešana tiktu atspoguļota ar valsts karodziņa iekļaušanu uz cenu zīmēm veikalos, kas būtu skaidra informācijas nodošana patērētājam.

“Valsts likumdevējiem ir jāizmanto šī situācija un jādara viss iespējamais, lai aizsargātu mūsu vietējo pircēju un ražotāju intereses. Iedzīvotājiem ir tiesības zināt, kādas valsts ražojumu tie iegādājas un vienota, skaidri saprotama marķējuma ieviešana visiem produktiem būtu pirmais un vienkāršākais solis, ko ir iespējams spert jau tūlīt.”

LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis.

LOSP vadība uzskata, ka izmaiņas likumdošanā neradītu būtisku fiskālo ietekmi tirgotājiem, bet palielinātu pircēju apzinātas izvēles iespēju un līdz ar to palielinātu Latvijā ražoto produktu apgrozījumu.

Pētījumu centra “SKDS” veiktajā aptaujā secināts, ka Latvijas iedzīvotāji savas spējas noteikt pārtikas produktu izcelsmes valsti vērtē augstāk, nekā tās ir patiesībā. Veikalu plauktos parādoties jauniem produktiem, kuru iepakojums cilvēkiem asociējas ar Latviju, 70 – 80% iedzīvotāju uzskata, ka zina produktu izcelsmes valsti, bet pareizu izcelsmes valsti šādiem produktiem zina tikai labi ja pieci procenti pircēju.

LOSP ieskatā informācija daudzos gadījumos ir maldinoša un liedz pircējiem iespēju veikt apzinātu izvēli.

Tāpat aptaujas dati liecina, ka 82% iedzīvotāju dotu priekšroku Latvijas precei, ja cena būtu līdzvērtīga, bet 44% izvēlētos Latvijā ražotu preci arī tad, ja tā būtu dārgāka. Ap 60% aptaujāto atbalstītu marķējuma ieviešanu, lai veikalu plauktos produktus būtu vieglāk atpazīt.

Iniciatīvas autori uzsver, ka tirdzniecības vietās ir būtiski nodrošināt uzskatāmu un viegli saprotamu informāciju par pārtikas produktu patieso izcelsmes valsti vai izcelsmes vietu. Šādu prasību nosaka arī ES regula, kas paredz pārtikas produktu informācijai ir jābūt precīzai, skaidrai un patērētājam viegli saprotamai, un tas attiecas gan uz iepakojumu, gan vietām, kur produkti tiek tirgoti.

ES regula arī paredz, ka nav pieļaujama patērētāju maldināšana attiecībā uz pārtikas produkta īsto izcelsmes valsti vai izcelsmes vietu, jo īpaši, ja pievienotā informācija vai etiķete varētu netieši norādīt, ka produktam ir cita izcelsmes valsts vai izcelsmes vieta, tostarp ir jānorāda galveno sastāvdaļu izcelsmes valsts vai izcelsmes vieta.

Pērkot produkciju no citām valstīm, valsts nodokļos tiek iemaksāts vismaz par trīs reizēm mazāk nekā par tāda paša apjoma un cenas Latvijā ražotu produkciju, norāda LOSP vadība.